اخبار

یکشنبه, 08 بهمن 1402 08:10

احتمال حذف دفاتر تجاری کاغذی از سال 1403

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

با توجه به اینکه در سال های اخیر تعداد شرکت های ثبت شده روز به روز درحال افزایش است و به تبع آن تعداد بالای درخواست ها به جهت اخذ و پلمپ دفاتر تجاری کاغذی از جمله دفتر کل و دفتر روزنامه ، معاون حقوقی رئیس جمهور طی نامه ای به وزیر امور اقتصادی و دارائی درخواست حذف نسخه کاغذی دفاتر تجاری و جایگزین نمودن اسناد الکترونیکی مالی را نموده است ، البته هنوز به طور قطعی این درخواست تایید و نهایی نشده است اما احتمال اینکه اسناد الکترونیکی در سال های آینده جایگزین دفاتر تجاری فیزیکی شوند بسیار بالاست .

متن نامه معاون حقوقی رئیس جمهور ( محمد دهقان ) به شرح زیر است :

با عنایت به آن که مطابق بند (ت) ماده (۶) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (۹۵) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ صادره از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۴ «مؤدیانی که رویدادهای مالی خود را به صورت ماشینی (مکانیزه – الکترونیکی) ثبت و نگهداری می نمایند (به استثنای مؤدیان گروه اول)، نیازی به ارائه دفاتر به صورت دستی ندارند. نگهداری اسناد و مدارک حساب به صورت ماشینی یا دستی الزامی است» و مطابق بند (ج) ماده (۶۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ «به منظور توسعه دولت الکترونیک و عرضه خدمات الکترونیکی و نیز توسعه و استقرار خزانه داری الکترونیکی و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیکی از جمله اسناد مالی و حذف اسناد کاغذی در هر موردی که به موجب قانون، تنظیم اوراق یا اسناد، صدور یا اعطای مجوز، اخطار و ابلاغ، مبادله وجه، استعلام و مانند آن ضروری باشد، انجام الکترونیکی آن با رعایت مفاد قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ معتبر بوده و کفایت می نماید» و همچنین براساس ماده (۲۰) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۱۳۹۸/۰۷/۲۱، «سازمان [امور مالیاتی] مکلف است در چهارچوب دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه می شود و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، آن دسته از اشخاص مشمولی که تمامی تکالیف مقرر در این قانون را رعایت کرده و از نرم افزارهای حسابداری مورد تأیید کارگروه راهبری سامانه مؤدیان استفاده می کنند، از ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش  افزوده مستثنی کند» و با توجه به حجم بالای درخواست های پلمپ دفاتر تجاری، اتلاف کاغذ و هزینه های فراوان تردد شهری و جابجایی فیزیکی، ضرورت جلوگیری از هدررفت منابع کشور، بهبود محیط کسب و کار و در راستای استفاده از ظرفیت های قانونی موجود، مقتضی است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ شود که از ابتدای سال ۱۴۰۳، نرم افزارهای حسابداری تایید شده جایگزین دفاتر کاغذی گردیده و نیازی به پلمپ دفاتر کاغذی نباشد.

نظرات (0)
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد
سوال یا نظر خود را بنویسید
Posting as Guest
×
Suggested Locations

 

جهت دریافت تخفیف و مشاوره

عدد  4  را به شماره  09120035133  ارسال کنید

 

درباره ی مرکز ثبتی و حقوقی جهان ثبت جهان ثبت یکی از مراکز وابسته به شرکت ارتباطات الکترونیک سهامی خاص است. این مرکز انجام امور اداری ثبت و تغییرات شرکت، موسسه، برند، لوگو و علائم تجاری را انجام می دهد. آدرس دفتر مرکزی : تهران، میدان رسالت جنب مسجد الرسول

ارائه خدمات در سراسر کشور - شماره ثبت 2448 و 454575 ،  شناسه ملی :  14004072938

جهت تماس با ما اینجا کلیک کنید  ( یا به 09120035133 پیامک دهید )