ثبت
قوانین مربوط به ثبت موسسه تجاری
قوانین مربوط به ثبت موسسه تجاری ، همان قوانین مربوط به ثبت شرکتهای تجاری را شامل می شود ، همانطور که از نام آن پیداست ، این موسسات با هدف کسب سود و با قصد تجارت تشکیل می گردد و برای ثبت نیاز به تعریف سرمایه اولیه و حداقل دو نفر عضو و سهامدار دارد ، برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در این زمینه و یا ثبت موسسه تجاری با کارشناسان ما در جهان ثبت تماس بگیرید .
قوانین مربوط به ثبت موسسه غیر تجاری
قوانین مربوط به ثبت موسسه غیر تجاری در زیر آمده ، پیشنهاد می شود قبل از اقدام به ثبت موسسه قوانین مربوطه در این مقاله را مطالعه بفرمایید :
مواد مربوط به هدف از ثبت موسسات غیرتجاری
ماده 1- مقصود از تشكيلات و مؤسسات غير تجارتی مذكور در ماده 584 قانون تجارت كليه تشكيلات و مؤسساتي است كه برای مقاصد غير تجارتی از قبيل امور علمی يا ادبی يا امور خيريه و امثال آن تشكيل می شود اعم از آنكه مؤسسين و تشكيل دهندگان قصد انتفاع داشته يا نداشته باشند .
تبصره- تشكيلات و مؤسسات مزبور مي توانند عناوينی از قبيل انجمن ، كانون يا بنگاه و امثال آن اختيار نمايند ولی اتخاذ عناوينی كه اختصاص به تشكيلات دولتی و كشوری دارد از طرف مؤسسات مزبور ممكن نخواهد بود .
ماده 2 ( اصلاحی 1338/02/04 )- تشكيلات و مؤسسه مزبور از لحاظ انطباق با مقررات اين آئين نامه به دو دسته تقسیم می شوند :
الف- مؤسساتی كه مقصود از تشكيل آن جلب منافع و تقسيم آن بين اعضای خود نباشد .
ب – مؤسساتی كه مقصود از تشكيل آن ممكن است جلب منافع مادي و تقسيم منافع مزبور بين اعضاء خود يا غير باشد. مانند كانونهاي فني و حقوقي و غيره.
ماده 3- ثبت تشكيلات و مؤسسات مزبور در تهران در اداره ثبت شركتها و در شهرستانها در اداره ثبت مركز اصلي آن به عمل خواهد آمد.
تبصره - ثبت مؤسسات و تشكيلات غير تجارتي كه در خارج از كشور به ثبت رسيده است فقط در تهران در اداره ثبت شركتها به عمل خواهد آمد.
ماده 4- مؤسسات و تشكيلات غير تجارتي خارجي ثبت نشده كه در ايران داراي فعاليت هستند موظف مي باشند از تاريخ تصويب اين آئين نامه ظرف دو ماه طبق مقررات مربوطه تقاضاي ثبت نمايند.
تبصره ( الحاقی 1347/11/08 ) - اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي بمحض وصول تقاضاي ثبت اين قبيل مؤسسات و تشكيلات مراتب را با ذكر خصوصيات به وزارت امور خارجه اعلام ميدارد و پس از موافقت آن وزارتخانه طبق مقررات اقدام به ثبت آنها خواهد نمود .
مواد مربوط به تسليم اظهار نامه و ثبت مجامع و مؤسسات غيرتجارتی
ماده 5- اظهار نامه ثبت تشكيلات و مؤسسات مزبور بايد در دو نسخه به زبان فارسي تنظيم شده و داراي تاريخ و امضاء حاوي نكات ذيل باشد :
الف - اسم و اقامتگاه و تابعيت و موضوع مؤسسه و مراكز و شعب آن
ب - اسم و اقامتگاه و شهرت اشخاصي كه براي اداره كردن مؤسسات و تشكيلات معين شده اند .
ج - اسم و اقامتگاه و تابعيت وكيل در صورتي كه اظهارنامه وسيله وكيل تنظيم شده باشد .
د - تاريخ ثبت و محل و شماره ثبت نام كشوري كه مؤسسه در آن به ثبت رسيده در صورتي كه مؤسسات يا تشكيلات مذكور در خارج از ايران به ثبت رسيده باشد .
هـ - تعيين ضمائم اظهارنامه
ماده 6 ( اصلاحي 1338/02/04 )- اظهارنامه بايد دارای ضمائم باشد :
الف – نسخه اصلی يا رونوشت وكالتنامه در صورتی كه تقاضا به توسط وكيل داده شده باشد .
ب- رونوشت گواهی شده تصديق كشوری كه مؤسسات يا تشكيلات مزبور در آنجا به ثبت رسيده به انضمام ترجمه مصدق آن به فارسی
ج- دو نسخه اساسنامه و دو نسخه ترجمه مصدق آن در صورتی كه اصل اساسنامه به زبان خارجی باشد .
د- صورت مجلس مجمع عمومي مبني بر انتخاب هيئت مديره و معرفي كساني كه حق امضاء دارند.
هـ -يک نسخه اجازه نامه حاصله از شهرباني در صورتی كه موضوع ثبت طبق دلایل رديف الف از ماده 2 اين آئين نامه باشد .
و – رسيد پرداخت حق الثبت
ماده 7- در صورتي كه ظرف 15 روز بعد از وصول اظهارنامه معلوم گردد كه تقاضای ثبت دارای نواقصی می باشد دفتر اداره ثبت شركتها به متقاضی اخطار می كند كه نواقص را ظرف مدت پانزده روز رفع كند و چنانچه در ظرف مدت مذكور اقدامی برای رفع نواقص نكند و يا اصولا تقاضای ثبت غير قابل قبول باشد رئيس اداره ثبت شركتها اقدام به رد آن خواهد كرد در شهرستانها اين اقدام بر عهده ادارات ثبت می باشد .
ماده 8- در صورتی كه تقاضای ثبت قبول شود مراتب در دفتر مخصوصی ثبت و ورقه حاكي از تصديق ثبت به تقاضا كننده داده می شود و خلاصه آن نيز به خرج متقاضی در روزنامه رسمی و يكی از روزنامه های كثيرالانتشار برای اطلاع عموم منتشر خواهد گرديد .
ماده 9- مؤسسات و تشكيلات مذكور بايد كليه تغييراتي كه در مواد اساسنامه و يا اشخاصی كه حق امضاء دارند و يا اقامتگاه قانونی آنها پيدا مي شود ظرف يک ماه به اداره ثبت شركتها اطلاع دهند و مادام كه اطلاع نداده اند استناد به آن تغييرات در مقابل اشخاص ثالث معتبر نخواهد بود .
مواد مربوط به انحلال تشكيلات و مؤسسات غير تجارتی
ماده 10- در صورت انحلال مؤسسات و تشكيلات مذكور در اين آئين نامه هر گاه انحلال اعتباري باشد تصفيه امور آن به توسط مدير يا مديران آن بر طبق شرایط مقرره در اساسنامه به عمل می آيد و در صورتی كه در اساسنامه متصدی امر تصفيه و ترتيب آن معين نشده باشد مجمع عمومی بايد در موقع تصميم به انحلال يک نفر را براي تصفيه انتخاب كرده و حدود اختيارات او را معين كند .
ماده 11- در صورتی كه مؤسسه به موجب حكم محكمه منحل گرديد و در اساسنامه متصدی امور تصفيه معين نشده باشد محكمه در ضمن حكم انحلال يک نفر را براي تصفيه معين مي كند و در اين قبيل موارد تصفيه امور مربوطه بر طبق قانون تجارت و تصفيه امور شركتها خواهد بود .
مواد مربوط به حق الثبت تشكيلات و مؤسسات غير تجاری
ماده 12- حق الثبت تشكيلات و مؤسسات غير تجاري مطابق تعرفه ذيل خواهد بود :
الف - تشكيلات و مؤسساتي كه هيچ عايدي ندارند 750 ريال
ب – تشكيلات و مؤسساتي كه دارائي آنها به موجب اساسنامه از يک ميليون ريال كمتر باشد .
ج – مؤسساتی كه دارائی آنها از يک ميليون ريال زيادتر باشد .
ماده 13- براي ثبت هر تغييري نصف حق الثبت اوليه دريافت و ساير مقررات اين آئين نامه رعايت خواهد شد.
تبصره- بر كليه حقوقي كه به موجب اين آئين نامه دريافت مي شود صدي بيست و پنج موضوع ماده 135 قانون ثبت اسناد و املاك علاوه مي گردد .
ماده 14(اصلاحی 1338/02/04 ) - اين آئين نامه پس از ده روز از تاريخ انتشار در روزنامه رسمي كشور قابل اجرا خواهد بود و آئين نامه شماره 15409 مورخ 20 مرداد 1315 نسخ می شود
برای ثبت موسسه غیر تجاری شما می توانید شخصا اقدام فرمایید و یا برای آنکه روند ثبت موسسه بدون نقص و با رعایت کامل قوانین بالا صورت گیرد با کارشناسان ما در جهان ثبت تماس بگیرید .
قوانین مربوط به ثبت موسسه خیریه
قوانین مربوط به ثبت موسسه خیریه به نقل از دانش نیکی از وزارت کشور در زیر به تفصیل آورده شده است ، چنانچه قصد ثبت یا تاسیس موسسه خیریه را دارید پیشنهاد می شود قبل از هر اقدامی قوانین آن را مطالعه نموده و بعد اقدام بفرمایید، کارشناسان ما در جهان ثبت با داشتن تخصص و تجربه در این زمینه می توانند راهنمای شما باشند .
آئین نامه اجرایی مربوط به ثبت موسسات خیریه
- ماده1- در این آئیننامه واژهها و عبارات زیر به جای مفاهیم مشروح مربوط به کار میروند :
الف) سازمان غیردولتی که در این آئیننامه «سازمان» نامیده میشود، به تشکلهایی اطلاق میشود که توسط گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیرحکومتی به صورت داوطلبانه با رعایت مقررات مربوط، تأسیس شده و دارای اهداف غیرانتفاعی و غیرسیاسی میباشد .
تبصره1- عناوین «جمعیت»، «انجمن»، «کانون»، «مرکز»، «گروه»، «مجمع»، «خانه»، «موسسه» و نظائر آن میتواند به جای واژه «سازمان» در نام گذاری به کار گرفته شوند.
تبصره2- واژه «غیردولتی» به این معناست که دستگاههای حکومتی در تأسیس و اداره سازمان دخالت نداشته باشند، مشارکت مقامات و کارکنان دولتی در تأسیس و اداره سازمان، در صورتیکه خارج از عنوان و سمت دولتی آنان باشد، مانع وصف غیردولتی سازمان نخواهد بود.
تبصره3- اهداف غیرسیاسی در بردارنده فعالیتی است که مشمول ماده یک قانون احزاب نگردد.
تبصره4- اهداف غیرانتفاعی عبارتست از : عدم فعالیتهای تجاری و صنفی انتفاعی به منظور تقسیم منافع آن بین اعضاء، مؤسسان، مدیران و کارکنان سازمان. تبصره5- «داوطلبانه» به معنای مشارکت، تأسیس و اداره سازمان بر اساس اصل آزادی اراده اشخاص است.
ب) هیأت موسس به مجموعه اشخاصی گفته میشود که سازمان را تأسیس مینمایند.
پ) پروانه فعالیت، سندی است که توسط مراجع مقرر در این آیین نامه با رعایت ضوابط مربوط در جهت تشکیل سازمان صادر میشود.
ت)مراجع نظارتی مشتمل بر هیئت نظارت شهرستان (متشکل از فرماندار، نماینده شورای اسلامی شهرستان و نماینده سازمانهای غیردولتی شهرستان)، هیئت نظارت استان (مرکب از استاندار، نماینده شورای اسلامی استان و نماینده سازمانهای غیردولتی) و هیئت نظارت کشور (مرکب از معاون ذیربط وزیرکشور، نماینده شورای عالی استانها و نماینده سازمانهای غیردولتی) میباشند که بر اساس این آییننامه و با رعایت ضوابط مربوط، در سطح شهرستان، استان و کشور نسبت به نظارت بر سازمانهای غیردولتی، غیر از تشکلهایی که مطابق قانون مرجع نظارتی خاص برای آنها پیشبینی شده است، اقدام مینمایند. نظارت بر سازمانهای غیردولتی فرا استانی، کشوری یا بینالمللی با هیئت نظارت کشور خواهد بود. - ماده2- سازمان پس از اخذ پروانه فعالیت و ثبت برابر ضوابط این آییننامه و سایر مقررات جاری دارای شخصیت حقوقی میگردد .
- ماده3- موضوع فعالیت سازمان، مشتمل بر یکی از موارد علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، نیکوکاری و امور خیریه، بشردوستانه، امور زنان، آسیبدیدگان اجتماعی، حمایتی، بهداشت و درمان، توانبخشی، محیط زیست، عمران و آبادانی و نظائر آن یا مجموعهای از آنها میباشد.
- ماده4- سازمان حق دارد متناسب با موضوع فعالیت خود، با رعایت این آییننامه و سایر قوانین و مقررات مربوط فعالیت نموده و از جمله نسبت به موارد زیر اقدام نماید:
الف) ارائه خدمات امدادی مورد نیاز دستگاههای دولتی و عمومی غیردولتی.
ب) اظهار نظر و پیشنهاد راهکارهای مناسب:
1- در فرایند برنامهریزی مراجع دولتی و عمومی غیردولتی در سطوح شهرستان، استان یا ملی برحسب مورد.
2- در مورد آثار و نتایج فعالیتهای دستگاههای دولتی و عمومی غیردولتی، نقائص و مشکلات موجود به مراجع و دستگاههای قانونی ذیربط.
پ)کمک به اجرای برنامهها و پروژههای دستگاه های دولتی و عمومی غیردولتی از طریق توافق و تفاهم با آنها.
ت) برگزاری اجتماعات و راهپیماییها در جهت تحقق اهداف سازمان.
ث) انتشار نشریه.
ج) انجام هرگونه عملیات دیگر برای تأمین اهداف مقرر در اساسنامه سازمان.
چ) حق دادخواهی در مراجع قضایی و شبه قضایی.
- ماده 5- سازمان مکلف است گزارش عملکرد اجرایی و مالی سالانه خود را حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر سال مالی، به مرجع نظارتی مربوط و نیز در طی سال سایر گزارشهای عملکرد اجرایی و مالی را بنا به درخواست مرجع یادشده، حسب مورد ارائه و همچنین نسبت به انتشار خلاصهای از گزارش سالانه مذکور برای اطلاع عموم، در محدوده جغرافیایی فعالیت خود اقدام کند.
- ماده 6- هزینههای سازمان از منابع زیر تأمین میشود:
الف) هدیه، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیردولتی.
ب) وقف و حبس.
پ) وجوه حاصل از فعالیتهای انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه سازمان و این آئیننامه.
ت) حق عضویت در سازمان.
تبصره1- سازمان موظف است پیش از دریافت کمک از منابع خارجی، مشخصات منبع کمک کننده، میزان کمک و چگونگی آن را به صورت مشروح برحسب مورد به مراجع نظارتی مربوط اعلام نماید.
مراجع مذکور موظفند ظرف حداکثر یک هفته از تاریخ وصول اعلام یادشده، نسبت به نظرخواهی از وزارتخانههای اطلاعات و امورخارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.
موافقت دستگاههای یادشده ضروری است و این دستگاهها موظف به اظهار نظر ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ وصول استعلام میباشند. عدم ارائه پاسخ ظرف این مدت به منزله نظر موافق است.
تبصره2- دریافت کمک از مجامع رسمی بینالمللی و منطقهای و آژانسهای وابسته به سازمان ملل، نیاز به دریافت مجوز ندارد. فهرست سازمانهای یادشده توسط وزارت امور خارجه تهیه میشود و در اختیار هیئت نظارت قرار میگیرد
- ماده7- تقسیم دارایی، سود و یا درآمد سازمان در میان مؤسسان، اعضاء و مدیران و کارکنان آن قبل و پس از انحلال ممنوع است.
- ماده8- اساسنامه و فعالیتهای سازمان نباید مغایر با اصول قانون اساسی باشد.
- ماده9- سازمان موظف است امکان دسترسی بازرسان مراجع نظارتی مربوطه را به اطلاعات و اسناد خود فراهم کند.
بازرسان نیز باید در حضور نماینده سازمان و صرفاً در محل دفتر سازمان، اسناد و اطلاعات مذکور را بررسی نمایند. نحوه بررسی باید بهگونهای باشد که به وظایف سازمان خللی وارد نیاید. خارج کردن اسناد از سازمان در راستای بازرسی، مگر به حکم مرجع قضایی صالح، ممنوع است. - ماده10- فعالیت سازمان در کشورهای دیگر باید با کسب مجوز کلی از مرجع نظارتی فرا استانی و ملی باشد.
تبصره1- مرجع یادشده، قبل از اعلام نتیجه به سازمان متقاضی، باید از دستگاههای دولتی ذیربط از جمله وزارت امورخارجه نظرخواهی نماید. دستگاههای مذکور ظرف حداکثر یک ماه باید پاسخ لازم را ارائه دهند، در غیر این صورت نظر آنها موافق تلقی میشود.
تبصره2- مرجع مذکور باید حداکثر ظرف 45 روز از تاریخ تقاضا، پاسخ لازم را به متقاضی ارائه دهد.
تبصره3- ارائه تقاضای سازمان با محدوده فعالیت شهرستان و یا استان، حسب مورد در ابتدا از طریق مرجع نظارتی شهرستان یا استان انجام میگیرد.
تبصره4- شرکت سازمان در مجامع بینالمللی، دورههای آموزشی و نمایشگاهها، باید با اطلاع کتبی به مراجع نظارتی انجام گیرد. - ماده11- سازمان باید در فعالیتهای خود، قوانین و مقررات و الگوهای رفتاری نهادهای مدنی را رعایت نموده و از ارتکاب اعمال مجرمانه خودداری نماید.
- ماده12- سازمان از حق دسترسی به اطلاعات موجود در مؤسسات عمومی برخوردار است و مؤسسات مذکور مکلفند اطلاعات غیرطبقهبندی شده خود را در اختیار سازمان قرار دهند.
- ماده13- سازمانها و موسسات دولتی و عمومی مکلفند در فرایند تصمیمسازی و تصمیمگیری نسبت به اخذ نظر سازمان اقدام و حسب مورد آنها را برای شرکت در جلسات دعوت و گزارشی از نقطه نظرات ارائه شده را در اسناد سازمان ذیربط ثبت نمایند.
- ماده14- دولت مکلف است وظایف، امور و فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای اجرایی به سازمان را شناسایی و نسبت به واگذاری آن اقدام و سازمان نیز حق دارد پیشنهادهای خود را در این خصوص به دولت ارائه کند.
- ماده15- سازمانهای دولتی مکلفند زمینه مشارکت سازمان در نظارت بر حسن اجرای امور عمومی را فراهم نموده و حسب مورد با هیئتهای حقیقتیاب آنها همکاری نمایند.
- ماده16- سازمان حق دارد در موضوع فعالیتهای خود و برای حمایت از منافع عمومی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در مراجع قضایی اقامه دعوا نماید.
- ماده17- متقاضیان تأسیس سازمان مکلفند در غیر از مواردی که مطابق قانون، مرجع خاصی برای صدور پروانه سازمانهای مربوط تعیین شده است، درخواست اخذ پروانه را به مراجع نظارتی مقرر در بند (ت) ماده (1) ارائه نمایند.
تبصره 1- دبیرخانه هیئت نظارت کشور، استان و شهرستان به ترتیب در وزارتکشور، استانداری و فرمانداری تشکیل میشود.
تبصره 2- مسئولیت دبیرخانه هیأت نظارت کشور، استان وشهرستان به ترتیب برعهده وزارتکشور، استانداری وفرمانداری میباشد.
تبصره 3- اجرای تشریفات اداری و انجام اقدامات موضوع این آییننامه توسط دبیرخانه هیأت نظارت انجام میگیرد.
تبصره 4- تصمیمات لازم مبنی بر صدور یا عدم صدور پروانه و اعطای مجوز در هیأت نظارت اتخاذ میشوند.
تبصره 5- صدور پروانه و امضای اوراق مربوط پس از تأیید هیأت نظارت در هیأت نظارت کشور با وزیرکشور، در هیأت نظارت استان با استاندار و در هیأت نظارت شهرستان با فرماندار میباشد.
- ماده 18- هیأت مؤسس باید دارای شرائط زیر باشند:
الف) داشتن هیجده سال تمام.
ب) تابعیت ایرانی.
پ) دارا بودن صلاحیت تخصصی حداقل دو نفر از مؤسسان در خصوص موضوع فعالیت سازمان.
ت) عدم عضویت در گروههایی که براساس رأی دادگاه صالح محارب و معاند شناخته شدهاند و نداشتن محکومیت مؤثر کیفری به نحوی که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی شود.
تبصره- هیأت مؤسس باید دارای حداقل پنج عضو باشد.
- ماده 19- سازمانهای غیردولتی که موضوع یا هدف فعالیت آنها مشترک است، در صورت وجود شرایط زیر میتوانند شبکه تشکیل دهند یا به عضویت شبکههای سازمانهای بینالمللی درآیند:
الف) حداقل 2 سال از تاریخ ثبت آنها گذشته باشد.
ب) به محکومیتهای بند (پ) یا (ت) ماده (28) این آئیننامه محکوم نشده باشند.
پ) به تکالیف مندرج در ماده (5) این آئیننامه عمل کرده باشند.
ت) تابعیت آنها ایرانی باشد.
ث) اعضای مؤسس، حداقل 5 سازمان غیردولتی ایرانی باشند.
تبصره 1- انجام استعلامهای مذکور در تبصرههای (2) و (3) ماده (22) این آییننامه برای تأسیس شبکههای سازمانهای غیردولتی لازم نیست.
تبصره 2- صدور پروانه فعالیت برای شبکههای سازمانهای غیردولتی برعهده هیأت نظارت کشور و تابع مقررات این آئیننامه میباشد. حقوق، تکالیف و سایر مقررات شبکههای مذکور همان است که برای سازمانهای غیردولتی پیشبینی شده است. - ماده 20- هیأت مؤسس برای دریافت پروانه فعالیت باید مدارک زیر را حسب مورد به مراجع مذکور در ماده (17) این آئیننامه ارائه نماید:
الف) فرم تقاضانامه تکمیل شده .
ب) تصویر مدارک هویتی هیأت مؤسس .
پ) اساسنامه سازمان.
ت) اولین صورتجلسه هیأت موسس . - ماده 21- اساسنامه سازمان باید حاوی موارد زیر باشد :
الف) اهداف سازمان .
ب) موضوع فعالیت .
پ) مدت فعالیت .
ت) مرکز اصلی فعالیت .
ث) نحوه ایجاد شعب .
ج) ارکان و تشکیلات سازمان، نحوه انتخاب، شرح وظایف و اختیارات و مسؤلیتهای آنها .
چ) صاحبان امضاهای مجاز .
ح) شرایط پذیرش عضو .
خ) منابع تأمین درآمد و دارایی .
د) نحوه تغییر و تجدیدنظر در اساسنامه .
ذ) نحوه انحلال .
ر) مشخص ساختن وضعیت داراییها پس از انحلال .
ز) محدوده جغرافیایی فعالیت سازمان .
تبصره 1- اساسنامه سازمان باید بر رأیگیری آزاد از تمام اعضا برای انتخاب مدیران و همچنین نحوه تغییر مدیران و دوره تصدی آنها و نیز تصمیمات اساسی در ایجاد هرگونه تغییر و تأثیرگذاری تصریح کند .
تبصره 2- در اساسنامه سازمان باید به صراحت، نحوه ارائه گزارشهای عملکرد اجرایی و مالی سازمان به اعضای خود و نیز بازرسی و حسابرسی سازمان مشخص شود .
تبصره 3- محدوده جغرافیایی فعالیت سازمان با پیشنهاد هیأت مؤسس و براساس شاخصهای تقسیمات کشوری تعیین میشود . - ماده 22- مرجع صدور پروانه فعالیت – موضوع ماده (17) این آئیننامه – پس از دریافت تقاضانامه سازمان، باید ظرف حداکثر دو هفته نظر خود را نسبت به تأیید یا رد تقاضا اعلام نماید .
تبصره 1- در صورتی که هیأت نظارت تقاضا را رد کند، مکلف است ظرف حداکثر دو هفته به طور کتبی دلایل رد درخواست را به متقاضی اعلام کند .
تبصره 2- چنانچه موضوع فعالیت سازمان به وظایف هر یک از دستگاههای دولتی مربوط باشد، حسب مورد اخذ نظر موافق دستگاه یا دستگاههای دولتی ذیربط نیز ضروری است .
تبصره 3- هیأت نظارت مکلف است ظرف یک هفته از تاریخ دریافت تقاضا نسبت به اخذنظر مرجع ذیصلاح (وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای تخصصی) اقدام و آن مرجع نیز مکلف است حداکثر ظرف یک ماه نظر خود را اعلام نماید، در غیر این صورت نظر هیأت مزبور موافق تلقی میشود .
تبصره 4- متقاضی صدور پروانه میتواند نسبت به رد تقاضای خود به نحو زیر اعتراض نماید :
الف) از تصمیم هیأت نظارت شهرستان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ، به هیأت نظارت استان و در صورت رد تقاضا در هیأت نظارت استان، ظرف یک ماه به هیأت نظارت کشور .
ب) از تصمیم هیأت نظارت استان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ، به هیأت نظارت کشور .
پ) تصمیم هیأت نظارت کشور در هر مورد قابل اجرا ولی در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض خواهد بود . - ماده 23- مجمع عمومی و هیأت امناء (حسب مورد) بالاترین مرجع اجرایی سازمان میباشند و باید دارای شرایط مقرردر ماده (18) این آییننامه باشند .
- ماده 24- سازمان باید تابعیت ایرانی داشته باشد .
- ماده 25- سازمان مکلف است هرگونه تغییرات در مفاد اساسنامه، هیأت مدیره، هیأت امنا و نشانی را به مرجع صدور پروانه مربوط اطلاع دهد. در صورت اعلام عدم مغایرت تغییرات با مقررات این آییننامه از سوی مراجع یادشده، سازمان مکلف است وفق آییننامه ثبت، نسبت به ثبت در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری و درج در روزنامه رسمی اقدام نماید .
- ماده26- وظایف مراجع نظارتی استان و شهرستان، به ترتیب در رابطه با سازمانهای غیردولتی با محدوده فعالیت در سطح استان وشهرستان به شرح زیر میباشد :
الف) دریافت و بررسی اساسنامه متقاضیان تأسیس سازمان و اقدام به صدور پروانه فعالیت آنها پس از احراز شرایط و ضوابط مقرر در این آییننامه .
ب) دریافت گزارشهای عملکرد اجرایی و مالی سالانه و در صورت لزوم موارد مقطعی .
پ) رسیدگی موردی به عملکرد اجرایی و مالی سازمان در صورت ضرورت .
ت) نظارت بر اجرای مقررات این آیین نامه .
- ماده 27- وظائف مراجع نظارتی فرا استانی و ملی در مورد سازمانهای غیردولتی عبارت است از :
الف) دریافت و بررسی اساسنامه متقاضیان تأسیس سازمانهای غیردولتی با محدوده جغرافیایی فرا استانی و ملی و اقدام به صدور پروانه فعالیت آنها پس از احراز شرایط وضوابط مقرر در این آییننامه .
ب) دریافت گزارش عملکرد اجرایی و مالی سالانه و در صورت لزوم موارد مقطعی آنها.
پ) رسیدگی و اعلامنظر و اتخاذ تصمیم نسبت به شکایات دریافت شده از متقاضیان در خصوص تأخیر یا رد صدور پروانه فعالیت و سایر شکایات و اختلافات میان سازمانهای غیردولتی با استانداریها و فرمانداریها .
ت) نظارت برحسن اجرای مقررات آییننامه.
تبصره- نظارت بر سازمانهای غیردولتی تخصصی، توسط دستگاههای ذیربط با هماهنگی وزارت کشور انجام خواهد شد .
- ماده 28- مراجع نظارتی موظفند در حدود فعالیت خود در صورت وصول گزارش و یا اطلاع از عدم رعایت مقررات این آییننامه از سوی سازمان، نسبت به بررسی آن با حضور مشورتی نماینده سازمان غیردولتی مربوط و نماینده دستگاه دولتی تخصصی ذیربط اقدام نمایند و درصورت احراز تخلف، حسب مورد، مراحل زیر را به اجرا گذارند:
الف) تذکر شفاهی با مهلت یک ماهه برای اصلاح وضعیت.
ب) تذکر کتبی با درج در پرونده با مهلت یک ماهه برای اصلاح وضعیت.
پ) تعلیق پروانه فعالیت برای مدت 3 ماه.
ت) تقاضای لغو پروانه فعالیت از دادگاه در صورت عدم اصلاح وضعیت.
تبصره 1- مراتب مذکور توسط مسؤل دبیرخانه هیأت نظارت ابلاغ و در پرونده ثبت میشود.
تبصره 2- نحوه اقدام مراجع نظارتی بر اساس این ماده، در بخشنامه وزیرکشور که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه ابلاغ میشود، تعیین خواهد شد. - ماده 29- صدور مجوز فعالیت سازمانهای غیردولتی خارجی و بینالمللی در ایران و نظارت بر آنها به عهده هیأتی متشکل از نماینده وزارت امور خارجه، نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت اطلاعات و نماینده وزارتخانه یا سازمان دولتی مرتبط با موضوع فعالیت سازمان غیردولتی خارجی یا بینالمللی خواهد بود. تبصره – فعالیت سازمانهای غیردولتی مذکور پس از اخذ مجوز، تابع مقررات این آییننامه میباشد.
- ماده 30- سازمانهای غیردولتی که از مصادیق این آییننامه قرار میگیرند و در اجرای مقررات جاری تاکنون ایجاد شدهاند، باید وضعیت خود را با مقررات این آییننامه تطبیق دهند، در غیر این صورت مشمول مزایا و تسهیلات این آییننامه نمیشوند.
- ماده 31- انحلال سازمان اعم از اختیاری و قهری، بر اساس مفاد ذیربط آییننامه ثبت تشکیلات و مؤسسات غیرتجارتی – مصوب 1337 با اصلاحات بعدی – انجام میگیرد.
تبصره – چنانچه مدت فعالیت سازمان در اساسنامه به صورت محدود قید شده باشد، پس از انقضای آن و عدم تمدید بر اساس مقررات این آییننامه سازمان خودبخود منحل میگردد .
- ماده 32- تشکلهای کارگری و کارفرمایی موضوع فصل ششم قانون کار، واحدهای آموزش عالی و یا مؤسسات پژوهشی موضوع بند «ل» ماده (1) قانون اصلاح قانون تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی – مصوب 1353- آموزشگاههای علمی آزاد و نیز مدارس غیرانتفاعی موضوع قانون تأسیس مدارس غیردولتی و سایر تشکل های غیردولتی که در نص قوانین جاری صراحتاً اجازه تأسیس و انحلال آنها به عهده دستگاههای دولتی واگذار شدهاند، از شمول سازمان موضوع این آییننامه خارج میباشند.
تبصره 1- مرجع صدور پروانه برای سازمانهای غیردولتی تخصصی با رعایت مقررات این آییننامه و با اخذنظر دستگاههای ذیربط، وزارت کشور است .
تبصره 2- نحوه صدور پروانه برای سازمانهای غیردولتی جوانان مطابق تفاهمنامهای است که توسط وزارت کشور و سازمان ملی جوانان امضاء شده است . - ماده 33- از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه، تصویبنامههای شماره 12608/ت 27367 هـ مورخ 1381/9/11، 34909 /ت27367 هـ مورخ 1382/6/11 و 55877/ت 296451هـ مورخ 1382/10/15 لغو میگردند .
قوانین مربوط به ثبت موسسه مهاجرتی
قوانین مربوط به ثبت موسسه مهاجرتی ، شامل همان قوانین مربوط به ثبت موسسات غیرتجاری می شود برای مشاهده مقاله مربوطه اینجا کلیک کنید .
به انضمام اینکه متقاضی ثبت موسسه مهاجرتی قبل از اقدام به ثبت موسسه ، می بایست از وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مجوز مربوطه را دریافت کرده باشد ،
برای مشاهده مقاله موسسات و شرکتهایی که برای ثبت نیاز به مجوز دارند اینجا کلیک کنید .
قوانین مربوط به ثبت موسسه آموزشی
قوانین مربوط به ثبت موسسه آموزشی همان قوانین مربوط به ثبت موسسات تجاری و غیرتجاری را شامل می شود برای مطالعه قوانین مربوطه بر روی هرکدام کلیک کنید :
به صورت کلی زمانی که شما قصد گسترش فعالیت خود در زمینه آموزشگاه های آزاد و غیر دولتی را داشته باشید ابتدا می بایست با عنوان شخصیت حقوقی موسسه خود را به ثبت برسانید تا بتوانید مجوزهای لازم برای گسترش فعالیت خود را دریافت کنید ، فرض کنید شما مجوز تاسیس دبستان پسرانه را دارید اما میخواهید علاوه بر مقطع تحصیلی دبستان پسرانه ، دبستان ، متوسطه اول و دوم و ... هم پسرانه و هم دخترانه را هم دریافت کنید برای این منظور اولین گام ثبت موسسه آموزشی شماست ، کارشناسان ما در جهان ثبت پاسخگوی شما در این زمینه و در کلیه زمینه های ثبتی هستند ، برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید .
قوانین مربوط به ثبت شرکت مسئولیت محدود
قوانین مربوط به ثبت شرکت مسئولیت محدود همان قوانین مربوط به ثبت شرکتهای تجاری می شود که در مقاله مربوطه قبلا توضیح داده شد برای مشاهده کلیک کنید .
یادآور می شود طبق آخرین اصلاحات سازمان ثبت شرکتها تمامی متقاضیان ثبت شرکت مسئولیت محدود بعد از تایید نام شرکت می بایست کل سرمایه شرکت در شرف تاسیس را در حسابی به نام شرکت بلوکه کنند .
برای انجام ثبت شرکت مسئولیت محدود اینجا کلیک کنید
برای مشاوره رایگان در زمینه امور ثبتی با ما تماس بگیرید : 09120045244
قوانین مربوط به ثبت شرکت سهامی خاص
قوانین مربوط به ثبت شرکت سهامی خاص همان قوانین مربوط به ثبت شرکتهای تجاری است که اگر بخواهیم قوانین مربوط به ثبت شرکتهای سهامی خاص را به تفکیک بگوییم بصورت زیر می باشد :
( لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب 24 اسفند 1347 مربوط به شرکتهای سهامی (
- ماده 1- شرکت سهامی ، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام ، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست .
- ماده 2- شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد .
- ماده 3- در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد .
- ماده 4- شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود :
نوع اول : شرکتهایی که موسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند این گونه شرکتها شرکت سهامی عام نامیده می شوند
نوع دوم : شرکتهایی که تمام سرمایه آنها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردیده است این گونه شرکتها شرکت سهامی خاص نامیده می شود
تبصره: در شرکتهای سهامی عام عبارت "شرکت سهامی عام" و در شرکتهای سهامی خاص عبارت " شرکت سهامی خاص" باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله بانام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود
- ماده 5- در موقع تاسیس، سرمایه شرکتهای سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکتهای سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد، در صورتی که سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود،
باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آید یا شرکت به نوع دیگری از انواع شرکتهای مذکور در قانون تجارت تغییر شکل باید و گرنه هر ذینفع می تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند. هر گاه قبل از صدور رای قطعی موجب در خواست انحلال منتقی گردد، دادگاه رسیدگی راموقوف خواهد نمود.
- ماده20- برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص فقط بسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک زیر به مرجع ثبت شرکتها کافی خواهد بود:
- اساسنامه شرکت که باید به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد
- اظهار نامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهی نامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از 35% کل سهام باشد.
- انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت که باید در صورت جلسه ای قید و به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد
- قبول سمت مدیریت و بازرسی با رعایت قسمت اخیر ماده 17
- ذکر نام روزنامه کثیر الانتشاری که هر گونه آگهی راجع به شرکت یا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.
- ماده 82- در شرکتهای سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست . لیکن جلب نظر کارشناس مذکور در ماده76 این قانون ضروری است و نمی توان آورده های غیر نقدی به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود .
- ماده 199- شرکت سهامی در موارد زیر منحل می شود
- وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد .
- در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر این که مدت قبل از انقضاء تمدید شده باشد .
- در صورت ورشکستگی
- در هر موقع که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رای به انحلال شرکت بدهد .
- در صورت صدود حکم قطعی دادگاه .
- ماده 270- هر گاه مقرررات قانونی در مورد تشکیل شرکت سهامی یا عملیات آن یا تصمیماتی که توسط هر یک از ارکان شرکت اتخاذ می گردد رعایت نشود بر حست مورد بنا به درخواست هر ذینفع بطلان شرکت یا عملیات یا تصمیمات مذکور به حکم دادگاه اعلان خواهد شد لیکن موسسین ومدیران آن و بازرسان و صاحبان سهام شرکت نمی توانند در مقابل اشخاص ثالث به این بطلان استناد نمایند
- ماده 278- شرکت سهامی خاص تحت شرایط زیر می تواند به شرکت سهامی عام تبدیل شود :
- موضوع به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت سهامی خاص رسیده باشد ،
- سرمایه آن حداقل میزانی باشد که برای شرکتهای سهامی عام مقرر شده است و یا شرکت سرمایه خود را به میزان مذکور افزایش دهد .
- دو سال تمام از تاریخ تاسیس و ثبت شرکت گذشته باشد و دو ترازنامه آن به تصویب عمومی صاحبان سهام رسیده باشد .
- اساسنامه آن با رعایت مقررات این قانون در مورد شرکتهای سهامی عام تنظیم یا اصلاح شده باشد .
برای ثبت شرکت سهامی خاص کلیک کنید
قیمت پلمپ دفاتر تجاری در سال 1403
قیمت پلمپ دفاتر تجاری در سال هزار و چهارصد و سه بر اساس میزان قیمت مشخص شده برای دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر معین و ... و اینکه بر حسب نیاز شما و تعداد آن و تعداد برگ آن مشخص می شود مثلا شاید شرکت شما به دفتر روزنامه 200 برگ احتیاج داشته باشد به دلیل میزان بالای معاملات و حسابهای روزانه اما برای شرکتی دیگر دفتر 50 برگی کفایت کند . برای پلمپ دفاتر تجاری خود باید تا قبل از پایان سال مالی اقدام کنید تا به مشکلات مالیاتی نخورید ، شما می توانید همین حالا با کارشناسان ما برای انجام پلمپ دفاتر خود تماس بگیرید و یا برای سفارش آنلاین اینجا کلیک کنید .
برای مشاوره تماس نگیرید ، ما فقط انجام میدهیم
قیمت تغییرات شرکت مسئولیت محدود در سال 1403
قیمت تغییرات شرکت مسئولیت محدود در سال 1402 به عوامل زیر بستگی دارد :
- نوع تغییرات در شرکت ( اینکه چه تغییراتی در شرکت می خواهید انجام دهید )
- هزینه روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ( با توجه به فعالیت و حجم آگهی متغیر است )
- هزینه روزنامه کثیر الانتشار ( با توجه به فعالیت و حجم آگهی متغیر است )
- دستمزد کارشناس مسئول رسیدگی و انجام ثبت ( با توجه به تعداد اعضای شرکت و ... متغیر است اما به صورت پایه 750 هزار تومان می باشد )
- هزینه مشاوره در کلیه مراحل ( نکته : این مورد در جهان ثبت برای کلیه مشتریان رایگان انجام می شود و هزینه ای ندارد )
قیمت ثبت شرکت سهامی خاص در سال 1403
قیمت ثبت شرکت سهامی خاص در سال 1403 به صورت پایه 1950 هزارتومان است اما با توجه به اینکه قیمت نهایی بستگی به موضوع فعالیت و یکسری پارامترها مثل : کد اقتصادی ، پلمپ دفاتر تجاری و ... که برحسب هر شخص و شرکت متفاوت است دارد لذا قیمت ثابتی ندارد ، برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در جهان ثبت تماس بگیرید .
پارامترهای تاثیرگذار درقیمت تمام شده ثبت شرکت سهامی خاص
- هزینه حق الثبت شرکت سهامی خاص
- هزینه روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ( با توجه به فعالیت و حجم آگهی متغیر است )
- هزینه روزنامه کثیر الانتشار ( با توجه به فعالیت و حجم آگهی متغیر است )
- دستمزد کارشناس مسئول رسیدگی و انجام ثبت ( با توجه به تعداد اعضای شرکت و ... متغیر است )
- هزینه پلمپ دفاتر تجاری
- هزینه اخذ کد اقتصادی
- هزینه مشاوره در کلیه مراحل ( از انتخاب اسم تا تنظیم اساسنامه )نکته : این پارامتر در جهان ثبت برای کلیه مشتریان رایگان انجام می شود و هزینه ای ندارد