اخبار

ثبت

درصورتی که شما هم قصد ثبت شرکت داشته باشید قطعا سوالات زیادی ذهن شما را درگیر کرده ، اینکه اعضای شرکت باید چه خصوصیاتی داشته باشند و چه باید ها و نباید هایی در این خصوص وجود دارد که باید رعایت شود ، در این موضوع که همه شرکتها نیازمند اعضا و مدیرانی کارآمد و وظیفه شناس هستند شکی نیست اما مهم‌ترین وظیفه هیات مدیره ، اداره شرکت به شیوه صحیح است . برای این منظور، هیات مدیره باید اهداف کلی و جزئی شرکت را شناسایی و در جهت رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی کند .

قانون‌گذار برای عضویت در هیات مدیره انواع شرکت‌های تجاری ، شرایطی را در نظر گرفته است که شاید همه ما، با تمام یا بعضی از این شرایط آشنایی داشته باشیم . یکی از این سوالات در رابطه با تابعیت اعضا می باشد به این معنا که آیا افراد خارجی می‌توانند به عنوان عضو هیات مدیره فعالیت کنند ؟
اتباع خارجی ممکن است ابهاماتی درباره شرایط عضویت در هیات مدیره داشته باشند . در این مقاله از جهان ثبت در خصوص شرایط عضویت هیات مدیره برای اتباع خارجی و اینکه آیا تابعیت خارجی می‌تواند محدودیتی برای عضویت در هیات مدیره شرکت‌‌های تجاری ایجاد کند یا خیر ، شرح داده شده .

شرایط کلی عضویت در هیات مدیره

برای عضویت در هیات‌مدیره شرکت‌های تجاری باید شرایط زیر را دارا باشید :

حداقل سن قانونی ، سهام داشتن ، عدم سوء پیشینه ، نداشتن شغل دولتی ،

حداقل سن قانونی

مطابق قانون تجارت ، ملاک عضویت در هیات مدیره رسیدن به سن قانونی می باشد و تنها افرادی که سن آن‌ها ۱۸ سال یا بیشتر باشد ، می‌توانند بعنوان عضو هیات مدیره شرکت‌های تجاری انتخاب شوند .

سهام ‌داشتن

 اعضای هیئت‌مدیره شرکت سهامی باید در همان شرکت سهام داشته باشند حداقل میزان سهام برای اشخاص 1% و یا 1 سهم است .

نداشتن سوء پیشینه

بر اساس الزام قانون تجارت ، اشخاص محجور ، ورشکسته و اشخاصی که بر اثر محکومیت قطعی به  سرقت ، خیانت در امانت و کلاهبرداری، از حقوق اجتماعی محروم شده باشند اجازه عضویت در هیات مدیره را ندارن اما میتوانند بعنوان سهامدار معرفی شوند و مانعی ندارد .

ممنوعیت‌های شغلی عضویت در هیئت‌مدیره

عضویت در هیئت‌مدیره شرکت‌های خصوصی برای کارکنان دولت ممنوع است. یعنی، کارکنان دولت تحت هیج عنوانی نمی‌توانند به عضویت در هیات مدیره شرکت‌های خصوصی انتخاب شوند به استثنای شرکتهای تعاونی که از این قائده مستثنا هستند ، ضمن اینکه این افراد می توانند در همه شرکتها به عنوان سهامدار معرفی شوند و نه اعضا .

عضویت هیات مدیره برای اشخاص خارجی

و اما در رابطه با اشخاص و اتباع خارجی این سوال مطرح می شود که آیا برای عضویت هیات مدیره برای اتباع خارجی ، محدودیتی وجود دارد ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در قانون تجارت ایران برای اشخاصی که تابعیت غیر ایرانی داشته باشند هیچگونه محدودیتی برای عضویت در شرکتهای تجاری وجود ندارد و می توانند مثل اشخاص ایرانی با واجد شرایط بودن عضوی از شرکت باشند به استثنای محدودیتهایی که در اصل 81 قانون اساسی در نظر گرفته شده . ( اتباع بیگانه نمی توانند بیشتر از 50 درصد در شرکت سهام داشته باشند )

سوالی که باقی می ماند این است که آیا شرکتها یا اشخاص حقوقی می توانند جزو اعضای شرکت انتخاب شوند ؟ باید بدانیم که قانون تجارت ایران هیچ تفاوتی بین اشخاص حقیقی و حقوقی برای عضویت در شرکتها در نطر نگرفته است و همانطور که اشخاص حقیقی می توانند به عضویت در شرکت در بیایند و به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شوند ، شرکتها هم به همین شکل این اجازه را دارند با این تفاوت که اشخاص حقوقی باید یک شخص حقیقی را به عنوان نماینده حقوقی خود نیز انتخاب و معرفی کنند .

امیدواریم که این مطلب برای شما سودمند بوده باشد ، درصورتی که ابهام یا سوالی داشتید مشاوران جهان ثبت 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستند .

می توانید سوالات خود را از طریق شماره همراه یا شماره ثابت مندرج در سایت و یا شماره زیر  با کارشناسان ما مطرح کنید  :

09120045244

و جهت انجام ثبت آنلاین شرکت در کوتاهترین زمان ممکن اینجا کلیک کنید .

سه شنبه, 13 دی 1401 08:15

چه شرکتی ثبت کنیم بهتر است؟

اولین قدم برای شروع یک کسب و کار موفق با وجود شرکا ثبت شرکت است که البته با توجه به تعداد شرکا ، نوع فعالیت و قصد شما از ثبت شرکت نوع شرکت متفاوت خواهد بود ، بنابراین در اولین قدم باید نوع شرکت خود را که می خواهید در قالب آن فعالیت کنید انتخاب کنید . برای انتخاب نوع شرکت ، عواملی مختلف باید مورد بررسی قرار بگیرد که موارد زیر از اهمیت بیشتری برخوردار است :

  • موضوع فعالیت : انتخاب نوع شرکت توسط شرکا ، بستگی به موضوع فعالیت شرکت دارد ، مثلا اگر موضع فعالیت شرکت وسیع است و در زمینه عمرانی و پیمانکاری و ساختمانی است بهتر است شرکت سهامی خاص ثبت کنید ،  بنابراین اصلی‌ترین دلیل انتخاب یکی از قالب‌های تجاری ، موضوع فعالیت شرکت است .
  • سرمایه : دلیل دوم برای انتخاب نوع شرکت ، میزان سرمایه‌‌ایست که شرکا برای تاسیس شرکت درنظر گرفته‌اند ، برای مثال برای تاسیس و به ثبت رساندن شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود، حداقل سرمایه ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است. بنابراین اگر سرمایه شما محدود به این مبلغ است ، می‌توانید شرکت خود را در قالب شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود به ثبت برسانید .
  • تعداد اعضا یا شرکا : حداقل تعداد شرکا در شرکت‌های تجاری به موجب قانون مقرر شده است . برای مثال حداقل تعداد شرکا برای ثبت شرکت سهامی خاص 5 نفر  ( سه نفر اعضای اصلی و سهامداران و دو نفر بازرس که با اعضا نسبت فامیلی نداشته باشند ) و برای شرکت با مسئولیت محدود حداقل 2 نفر بیان شده است. در نتیجه اگر شما با ۲ شریک می‌خواهید شرکت خود را به ثبت برسانید، باید قالب شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب کنید .
  • مسئولیت شرکا : عامل بعدی تاثیرگذار در انتخاب قالب شرکت ، میزان مسئولیت شرکا در شرکت است . اگر شما قصد دارید شرکتی را به ثبت برسانید و به فعالیت تجاری بپردازید اما میزان مسئولیت خود را محدود به آورده خود در شرکت قرار دهید ، می‌توانید قالب شرکت نسبی یا با مسئولیت محدود را انتخاب کنید . در مقابل اگر می‌خواهید با در نظر گرفتن مسئولیت تضامنی برای شرکا ، مشتریان بیشتری جذب کنید ، می‌توانید شرکت خود را در قالب شرکت تضامنی به ثبت برسانید ، اگر شرکا بخواهند شرکتی را به ثبت برسانند که در آن میزان مسئولیت شرکا محدود به آورده آن‌‌‌ها باشد ولی در عین حال مشتریان زیادی را جذب کنند ، می‌توانند قالب شرکت مختلط را انتخاب کنند . در این نوع شرکت ، دو نوع شریک با میزان مسئولیت متفاوت وجود دارد  یک دسته از شرکای با مسئولیت محدود یا سهامی که میزان مسئولیت آنان محدود است و یک دسته شرکای تضامنی که مسئولیت کلیه قروض شرکت را به عهده دارند .

به هر صورت انتخاب نوع شرکت موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی است که باید بسیار در این مورد دقت شود برای راهنمایی بیشتر و مشاوره رایگان در این زمینه با کارشناسان ما در جهان ثبت تماس بگیرید .

noesherkat

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ، با تصمیم کمیته اقدام ارزی ، بازرگانانی که به تعهدات ارزی سال گذشته ( سال 1400 ) خود عمل نکرده اند ، تا پایان آذر 1401 مهلت دارند با عمل به این تعهدات از معافیت های مالیاتی بهره مند شوند. با توجه به پایان مهلت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات سالهای 1398 و 1399 در پایان روز 31 شهریور 1401، پروانه های این دسته از صادرکنندگان پس از پایان مهلت تعیین شده مسدود می شود.
همچنین چنانچه صادرکنندگان سالهای فوق حسب مستندات و دلایل قابل پذیرش مانع ایفای تعهدات ارزی ، درخواست خود را تا تاریخ 30 دی ماه 1401 به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی ارسال کنند ، درخواست های مربوطه بررسی و منوط به احراز مراتب فوق فرصت ایفای تعهدات ارزی و ارتقای نسبت برگشت ارز داده می شود ؛ بدیهی است اعطای این مهلت مشمول بهره مندی از معافیت های مالیاتی نخواهد شد.
 

به نظر می رسد طبق بخشنامه جدید اداره ثبت شرکتها مقرر شده که شرکتهای با مسئولیت محدود برای ثبت باید 100 درصد سرمایه شرکت را در حسابی به نام شرکت واریز و گواهی بانکی آن را بعد از تایید نام در سامانه سازمان ثبت بارگزاری نمایند .

شایان ذکر است که این بخشنامه هنوز در همه شهرها اجرایی نشده

سازمان امور مالیاتی طی اعلامیه ای اعلام کرد : کلیه اشخاص حقوقی که واریز به حساب بانکی تجاری از کلیه طرق پرداخت ، مثل : دستگاه های کارتخوان و ... به عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیاتی قرار میگیرد ، بنابراین لازم است مودیان محترم مالیاتی به گونه ای اقدام نمایند که صرفا مبالغ ناشی از فعالیت های اقتصادی و تجاری به حساب های مذکور واریز شود .

سازمان امور مالیاتی طی اطلاعیه ای اعلام کرد که در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و با عنایت به ماده 6 آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم و ماده 8 آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مذکور ، شماره اقتصادی جدید از تاریخ 1401/05/01 برای هریک از پرونده های مالیاتی اعم از پرونده های موجود و یا ثبت نام های جدید ، توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و از طریق پیامک اطلاع رسانی شده است و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان نیز در دسترس است برای مشاهده اینجا کلیک کنید .

تمامی مودیان مکلفند از شماره اقتصادی جدید برای کلیه معاملات خود از تاریخ اول مهرماه 1401 استفاده کنند در غیر اینصورت مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد .

sheghtesadi

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد به مناسبت هفته دولت و تکریم مودیان محترم مالیاتی مودیانی که تا تاریخ 1401/6/10 نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی سال یا دوره مربوطه اقدام نمایند ، در خصوص اشخاص حقیقی تا سقف دو میلیارد (2،000،000،000) ریال و در مورد اشخاص حقوقی تا سقف سه میلیارد ( 3،000،000،000) ریال بدون پیش شرط بخشیده خواهند شد .

haftedolat

کشور آلمان دارنده بزرگترین اقتصاد اروپا و از بنیان‌گذاران اتحادیه اروپا و حوزه یورو می باشد ، جالب است بدانید ۹۹٪ شرکت‌های آلمانی ، شرکت‌های با اندازه کوچک و متوسط هستند که عمدتا به صورت خانوادگی اداره می‌شوند ، در سالهای اخیر بسیاری از اتباع این کشور اروپایی به سرمایه گذاری در کشورهایی مثل ایران تمایل نشان داده و اقدام به ثبت شرکت می کنند البته برای این کار ابتدا باید اقداماتی انجام دهند ، اتباع آلمانی که قصد ثبت شرکت در ایران را دارند باید به این منظور ابتدا برای اعضای شرکت و سهامداران کد فراگیر دریافت کنند و بعد اقدام به ثبت شرکت کنند ، توجه داشته باشید که درصورتی که اعضا در خارج از ایران باشند باید یک نماینده در ایران را معرفی کنند .

برای اطلاعات بیشتر و ثبت شرکت به صورت کامل در کوتاهترین زمان ممکن با کارشناسان ما در جهان ثبت تماس بگیرید و یا مستقیما درخواست خود را از اینجا در سامانه ثبت نمایید .

alman

 

پرجمعیت ترین کشور جهان چین با جمعیت حدود 1/3 میلیارد نفر و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر پایه تولید ناخالص داخلی می باشد ، کشوری با مردمانی هوشمند که هیچگاه دست از پیشرفت در هرجای دنیا بر نمیدارند یکی از این نمونه های پیشرفت و هوشمندی سرمایه گذاری در کشورهای کمتر توسعه یافته مثل ایران است برای نمونه میتوان به ثبت شرکت اشاره کرد که در قانون ایران کاملا تعریف شده و مجاز است ، اتباع کشور چین که قصد ثبت شرکت در ایران را دارند باید به این منظور ابتدا برای اعضای شرکت و سهامداران کد فراگیر دریافت کنند و بعد اقدام به ثبت شرکت کنند ، توجه داشته باشید که درصورتی که اعضا در خارج از ایران باشند باید یک نماینده در ایران را معرفی کنند .

یادآور می شود بانک جهانی، وضعیت اقتصادی چین را مطلوب و محیط اقتصاد کلان این کشور را با ثبات توصیف کرده‌است و آمار جدید را یک پیشرفت عمده توصیف کرده‌است با وجود افزایش میزان تولید ناخالص داخلی ، نرخ سرانه تولید اقتصادی هنوز بسیار پایین است و برای اینکه چین به سطح کشورهای توسعه یافته برسد هنوز راه زیادی را باید طی کند .

chin

امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه و یا حتی کشورهای دیگر ، درکشورهای مختلف از جمله ایران برای کسب سود و سرمایه گذاری به قصد انتفاع ، شرکت ثبت میکنند که این امر در قانون ثبت شرکتهای ایران تعریف شده و کاملا مجاز می باشد منتها شرایطی دارد که به این منظور ابتدا باید برای اعضای شرکت و سهامداران کد فراگیر دریافت شود و بعد اقدام به ثبت شرکت شود ، توجه داشته باشید که درصورتی که اعضا در خارج از ایران باشند باید یک نماینده در ایران را معرفی کنند .

جهت اطلاعات بیشتر برای ثبت شرکت با ما تماس بگیرید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیرند و کار شما انجام خواهد شد .

atbakhareji

 

جهت دریافت تخفیف و مشاوره

عدد  4  را به شماره  09120035133  ارسال کنید

 

درباره ی مرکز ثبتی و حقوقی جهان ثبت جهان ثبت یکی از مراکز وابسته به شرکت ارتباطات الکترونیک سهامی خاص است. این مرکز انجام امور اداری ثبت و تغییرات شرکت، موسسه، برند، لوگو و علائم تجاری را انجام می دهد. آدرس دفتر مرکزی : تهران، میدان رسالت جنب مسجد الرسول

ارائه خدمات در سراسر کشور - شماره ثبت 2448 و 454575 ،  شناسه ملی :  14004072938

جهت تماس با ما اینجا کلیک کنید  ( یا به 09120035133 پیامک دهید )